Textes
55 preguntas a Raquel
Exposition
du 27 avril au 28 mai 2000 à la Galerie d'Art de l'aérogare d'Orly Sud
¿Por qué mi primer libro fue realizado en un solo ejemplar?
¿Por qué la serie de colajes con las franjas verticales salió directamente de 3 Letras?
¿Por qué con Pierre Rottenberg el problema fue desbordar el texto con la pintura?
¿Por qué comer es conocer?
¿Por qué el blanco es un aire conocido?
¿Por qué el aspecto serial es indispensable?
¿Por qué descubrí a Franz Kline en 1960 '?
¿Por qué el cuerpo es portador de síntomas?
¿Por qué es el único objeto de estudio que tenemos?
¿Por qué la materia es generalmente lisa?
¿Por qué el prefacio de Emmanuel Hocquard?
¿Por qué comencé a oscurecer el color?
¿Por qué el margen como respiración?
¿Por qué el prefacio de Antonio Cisneros?
¿Por qué quise realizar una serie del negro al blanco?
¿Por qué sin adorno y sin interrupción?
¿Por qué el laño no existe sino el volumen que lo justifica?
¿Por qué concebí en 1980 un proyecto para obtener una beca para ir en busca de piedras 'I
¿Por qué mis formatos se agrandaron?
¿Por qué la historia de los dos ladrones en la chimenea o aquel que está límpio piensa que está sucio?
¿Por qué el que está sucio piensa que está limpio y viceversa?
¿Por qué creo que en mi pintura no hay nada?
¿Por qué el acting out?
¿Por qué me encuentro con la noción de intervalo del judaísmo?
¿Por qué Michaux hizo una autobiografía en cuatro páginas?
¿Por qué un cuaderno ara cada N° de Notes?
¿Por qué el árbol de Sarcolle es útil para los pintores y para los médicos?
¿Por qué toda superficie limitada es un cuadro?
¿Por qué mis lienzos son planos y delgados?
¿Por qué no hay tres superficies rojas en un tríptico?
¿Por qué Emmanuel Hocquard me trajo piedras como regalo?
¿Por qué el plano no existe sino el volumen que lo justifica?
¿Por qué Hassidout es contestatario?
¿Por qué los colores están en la escritura?
¿Por qué en el intermedio se juega la medida?
¿Por qué callar las voces exteriores?
¿Por qué entiendo todo en cámara lenta?
¿Por qué 5m70 por 3m?
¿Por qué la idea de sí mismo es una melancolía '?
¿Por qué el nombre Orange Export LTD.?
¿Por qué eso se deposita en capas 7
¿Por qué introduje el oro en Mi Destrucción?
¿Por qué por un tiempo retirarse en el sur de Francia?
¿Por qué el 3e coeficiente es el hecho de que tú y yo somos quienes comemos?
¿Por qué la ética y la estética son uno?
¿Por qué elegí el díptico?
¿Por qué la mejor cola se fabrica con las orejas del toro?
¿Por qué es cuándo acía pintura gestual que el gesto estaba paralizado?
¿Por qué aumenté el formato a las posibilidades máximas de la prensa?
¿Por qué hice 361 intersecciones de nácar y de pizarra?
¿Por qué la Tora no está en el cielo?
¿Por qué tres manchas repetidas jugando sobre las diferencias de los bordes y las relaciones cromáticas?
¿Por qué la citación “el cuadro presenta en simultaneidad lo que el volumen presenta en sucesión”?
¿Por qué soló está vibrando el intervalo?
¿Por qué soló traje piedras del Oregón?
¿Por qué purpúreo azul ultramarino rojo oscuro ocre naranja?
Transcript Olivier Cadiot
Roger Laporte
"La hoja está desgarrada, no la rasgadura". No soy el único en reconoceren esta fórmula de Alain Veinstein el emblema de nuestra modernidad : la pintura de Raquel la acompaña, la comprende en su literalidad. El margen está desgarrado, el centro está dividido o más bien sutilmente desnivelado : sólo la superficie de intermedio es apacible, pero qué secreto roer trabaja por debajo? Y qué sucederá cuando el borde, el filo vendrá (re)cortar el centro?
Emmanuel Hocquard
El tiempo de la memoria el movimiento que agita en el aire el follaje más ligero, las altas regiones deshabitadas de las ramas, sin punto de apoyo y sin ruido. El aire contra el aire en un lugar desprovisto de centro. Lugar de paso sin otros límites que la oposición natural de los colores. Allí es. Cuando un cuerpo detiene la luz, proyecta una sombra por el suelo y esta sombra se desplaza todo el día hasta la noche: y en la memoria "los animales se pasean boca abajo" como las imágenes invertidas que vemos en el agua.
Marcelin Pleynet
Who is Raquel?
Special to Fashionlines Sunday, May 7, 2017
Raquel's paintings are not easy to see, not only because the artist does not exhibit them easily, but because they partake of a metaphysical ambition that our new century is not really ready to welcome. If we explain to someone who has not seen the books on which she has worked for the "Orange Export Ltd" that Raquels paintings are huge paintings that are 4 meters long by 3 meters high, l do not think however that it would give an idea of the very peculiar place that Raquel's painting takes up, but we will emphasize the importance - and it will surely make sense - that we ought to give to the double adequacy between paintings/books and books/paintings in her work.
Raquel's pictorial work is like no other and more difficult than no other if l may so. The huge colourful fields that she puts forward confound the screen of painting in the sense that, even abstract, painting is always, in one way or another, a representation. Raquel mainly applies herself to defeating this representation even abstract and to that end it is also necessary to confound all manifestations of colour that would be too expressive. That is how most of her works suggest vast fields of colours that are enigmatic, that at first are enigmatic in the sense that the prominence of colour goes through the referential charge of its birth and its burying. This effect by substraction finds itself intensified due to the size of the painting, the huge dimensions of the painting that most of the time extend beyond the field of vision, to the right, to the left, higthwise and lengthwise, thus doing away with all possible confusion between the works and the painting and consequently all possible representation.
Clement Greenberg, the American art critic claims that all limited surface is a painting. Raquel seems to apply herself to delimiting the surface that extends beyond the field of vision from all sides , all the way to this whispered depth of colour, in order to signify that the connection of the artist, of the painter, is not with the painting itself (since it can only be a representation) nor with the measure of the painting but with an excessiveness that belongs only to the artist and that colour magnifies. Raquel seems to prefer a more abstract order, a more abstract and less immediately measurable reference, to tradition and to the referential order of the painting.
With her work, the order of the painting seems to free itself from the lists and collections of objects and of figures organized in scenes, to escape the limits of nomenclatures, in order to identify itself with the coloured breath of the voice and with the coloratura as tessitura of a nomination, the reference of which is not books but The Book (it is in this manner that the English designate the Bible, "The Book"). This explains no doubt that the work that Raquel achieved with Edmond Jabès is among the most successful of all. But let us be clear : the reference to to The Book (which was, let us not forget, the source of almost all iconography of western painting) can only be an abstract reference in the creation of these paintings and as it inevitably encompasses all other books, it manifests the excessiveness, the immoderation of the The Book.
Thus the artist moves from this astonishing collection of books, in so far as we can refer to them as books, to the space with no beginning nor end in the coloratura of words, as one who thinks thoughts, as one who interprets and thinks thoughts and lives on the coloured breath where the letters of interpretation shine.
The Origin of the Work
Raquel's evolution
Raquel's work is spontaneous. It obeys no dogma but each stage of her work is preceded by a period of silence corresponding to a moment of intense reflection.
The first period of her work, that of monochrome paintings using dark colors, stretched over 1970 to1983.
The originality of this ascetic practice was due to : large formats (3 meters X 6 meters), the paintings were grouped in diptychs or triptychs opposing 23 close colors the jonction of which, marked by a limit, created a work on difference.
Main exhibits :
1976 Galerie Arnaud Paris 1982 ARC Modern art museum of the city of Paris 1983 1984 Twenty years of painting in France * Berlin National Museum * Mayence Museum * Tubingen Museum
Very slowly, Raquel, modulated monochrome but not in a manner that would allow one to variations assimilate her style with impressionism or nuagisme.
Indeed, the expressed and achieved vibration stemmed from interiority.
Main exhibits : 1984 Galerie Breteau Paris 1990 Astride Parades Foundation, Caracas
Raquel made this modulation evolve towards polychromy, but her search for unity, her passion for "oneness" took over and Raquel's universe remained static.
Main exhibits :
2000 Galerie de L'ADP (Air Ports of Paris) As of 2000 and thereafter Raquel's universe was truely the cosmos in prey to evolution.
The irruption of colors materialises a diagonal axis that moves through space going from the upper top right portion of the painting on the right and all the way down towards the left.
This scriptural surge associated first blue with its green declension, then both colors with red the outpouring of which marks her recent work with rawness.
It is possible that in works to come the tension created by the diagonal movement lines will tend to become more nuanced.
Joseph Julien Guglielmi
La peinture dissipe la nuit ?
- (« Qu’est-ce que la lumière ? demandait à Rab Abbani l’un de ses disciples.
- — Dans le livre, répondit Reb Abbani, il y a de grands pans blancs
- que tu ne soupçonnes pas et que hantent, par couples, les vocables
- à l’exception d’un seul qui est le nom du Seigneur.
- La lumière est dans les élans de leurs désirs d’amants… »)
- Edmond Jabès
- Lumière, couleur, peinture sont purs synonymes.
- Les trois faces de la même réalité...
- Roger Fry expliquait un jour
- pourquoi il était abominable d’aimer le bleu paon
- le « bloomburien » Roger Fry
- sans ajouter que la lumière enfermée dans un musée
- était la même que celle de l’extérieur
- qu’elle n’était en rien assujettie
- aux considérations d’espace et de temps
- que la question de la lumière était la même
- que celle de la peinture,
- une foison d’« instants logiques »
- chaque œuvre devant être
- considérée comme une expérience nouvelle et anonyme
- une série de points zéro dans le domaine de la forme
- que depuis des lustres à l’instar de la poésie
- (mise à part la grammaire)
- l’art était devenu blasphématoire, i.e. puritain
- une grille de grilles extensibles à l’infini,
- une succession de variations sur un thème (cf Picasso)
- rythmes de rythmes
- Les femmes d’Alger, les Ménines, Raphaël et la Fornarina…
- Voir le sourire du peintre voyeur...
- À la relecture je trouve mon titre parfaitement obsolète ?
- Ici, je dirais, pardon, comme le Pablo :
- « J’en suis arrivé au moment où le mouvement de ma pensée
- m’intéresse plus que ma pensée elle-même. »
- Et aussi que la peinture lui faisait faire
- ce qu’elle voulait...
- Ah ! Rêver d’un peu de bleu au soleil
Le Cahier du Refuge, n° 115. Exposition Raquel au CIPM.